OPROEP TOT EEN verbod op hydraulisch fraccen in Europa_NL

jo.leinen@europarl.europa.eu

Geachte Mevrouw Hedegaard,

Geachte Meneer Oettinger,

Tijdens de presentatie van  de resultaten van het onderzoek  ((« IMPACTS OF SHALE GAS & SHALE OIL EXTRACTION ON THE ENVIRONNEMENT AND HUMAN HEALTH » (IP/A/ENVI/ST/2011-07) door Stefan Lechtenböhmer, o.l.v. Lorenzo Vicario)) waaruit de bezorgdheid van de Europese burgers blijkt betreffende klimaatverandering, heeft u, Mevrouw Hedegaard , verklaard "geen voorstander te zijn van een moratorium op schaliegas omdat het te vroeg is om nee te zeggen tegen deze nieuwe techniek".

Na afloop van dit debat weigerde de Commissie schaliegaswinning in Europa te verbieden vanwege het feit dat de Europese Unie verdeeld blijft tussen «  energieveiligheid » en « milieubescherming ». We begrijpen dat u, Meneer Günther Oettinger, persoonlijk toeziet op het aannemen van gemeenschappelijke Europese normen en op hetin 2012 indienen van een duidelijk voorstel ».

In een recent artikel van « The Wall Street Journal »,  heeft u,  Meneer Gunther Oettinger,  verklaard  dat de Europese Commissie zich tegen elke nieuwe regelgeving ingaande schaliegas en schalie-olie heeft uitgesproken.

Europarlementariër Jo Leinen had eerder al aan « The Guardian » toevertrouwd dat hij een nieuwe richtlijn wenst voor het strict reglementeren van  milieuonvriendelijke brandstoffen - zoals schaliegas  en schalie-olie en olie uit teerzand -  binnen de EU. Jo LEINEN stelde dat een dergelijk wettelijk kader zonder twijfel steun zal vinden, omdat veel Europarlementariërs zich toenemende zorgen maken over de rol van schaliegas binnen het mondiale energieaanbod.

Daarnaast heeft de Europese Raad gevraagd om een actieplan met betrekking tot het grondwater en een herziening van Resolutie 80/68/CEE van de Raad van 17 december 1979 over de bescherming van het grondwater tegen vervuiling die wordt veroorzaakt door bepaalde gevaarlijke stoffen, binnen het kader van een globaal beleid voor drinkwater.

De natuur heeft miljoenen jaren nodig om bij temperaturen tussen 100 en 150 °C koolwaterstoffen te genereren in moedersgesteentes. Deze natuurlijke rijkdommen - in het bijzonder de fossiele - zijn echter niet onuitputtelijk.

Er bestaat nu een consensus over de werkelijkheid van globale klimaatsverandering. Door de geprogrammeerde uitputting van natuurlijke grondstoffen, zal het bewerkstelligen van duurzame ontwikkeling de grootste uitdaging van de 21e eeuw zijn.  Energietransitie is niet alleen mogelijk en economische gezien haalbaar, « HET IS DE ENIGE KEUZE» die overblijft.

Het is belangrijk om hier de aan hydraulisch fraccen verbonden risico's te vermelden: te weten het gebruik van 700 chemische producten, die voor het merendeel kankerverwekkend zijn. Adam Law, een endocrinoloog van de Medische Hogeschool Weill Cornell in New York is van mening dat er een moratorium moet worden ingesteld op hydraulisch fraccen, voor zolang er onduidelijkheid bestaat over de gevolgen voor de gezondheid. Gezien de aangetoonde vervuiling van het grondwater en de aardbevingsrisico's vragen wij om een moratorium op proefboringen en winning van schaliegas en schalie-olie.

WIJ, EUROPESE BURGERS, WILLEN DE WEG NAAR ENERGIETRANSITIE INSLAAN - want HET HOOGTEPUNT VAN FOSSIELE BRANDSTOFWINNING IS BEREIKT. We willen dat het gebruik van fossiele en kernenergie wordt teruggebracht om uitputting van 'gemakkelijke fossiele energie' te anticiperen en we willen een verbod op proefboringen naar en winning van schaliegas in Europa.

« Het ideale scenario » zult u denken! Iedere actie is mogelijk, realistisch en haalbaar voordat het te laat is en er een dag komt waarop er niets meer te eten is, en we geen licht en geen verwarming meer hebben omdat er verkeerde keuzes gemaakt zijn. De burgerbewegingen die demonstreren en in opstand komen ZIJN DE UITDRUKKING VAN DEZE FUNDAMENTELE WENS. DAAROM moeten ook alle bestuurlijke kanalen verbeterd worden. Het instrument daarvoor bestaat al en heet: HET VERDRAG VAN AARHUS (dat de burgers recht geeft op inspraak in milieubeslissingen).

Wij willen verandering, en niet alleen in de besluitvorming over de energiemix : wij willen een Europa dat zich richt op de sociale behoeftes, en niet een Europa dat zich bezighoudt met de genoegdoening en het profijt van enkelen.

Hoogachtend,